Pædagogiske overvejelser

Jeg arbejder i børnehøjde dvs. meget på gulvet så børnene altid har mulighed for at nå mig. Jeg mener at de små guldklumper på 0-3 år bør udvikle sig gennem deres krop og sanser. Gennem sanseindtryk erfarer de nemlig om noget er rundt, hårdt eller blødt osv.

De skal have lov til at rode, pille og undersøge alt i deres omgivelser. De skal lege i sand, vand, mudder og græs osv.

ANERKENDELSE :

Jeg respekterer hvert barn som unik, og der er ingen børn der er ens så derfor må de behandles forskelligt. At blive respekteret for den man er, er afgørende for udviklingen af barnets selvværd. Ved at jeg er bevidst om kommunikation, kropssprog og betoning er det en væsentlig del af anerkendelsen.

NÆRVÆR :

Jeg ser det som min fornemmeste opgave at skabe en tryg og omsorgsfuld hverdag, hvor udvikling og læring kan finde sted. For mig handler det om at være i nuet sammen med børnene. At jeg er opmærksom på at lytte til deres behov og signaler.

SELVHJULPENHED :

Jeg vil gerne ruste børnene til livet videre i børnehaven ved at lade dem prøve selv. Det kan være at øve sig i at tage tøj på selv, kravle op på stolen, dække bord, rydde legetøj op eller smøre deres egen rugbrød mm.

ORD PÅ BARNETS FØLELSER :

Jeg er opmærksom på at hjælpe og forklare børnene til at forstå sine egne og andre børns følelser og handlinger. Ved at sætte ord på når børnene bliver kede af det eller frustrerede hjælper jeg dem med at anvende sproget til regulering af egen og andres adfærd. Målet er at børnene lærer at mærke sig selv og andre og dermed føle EMPATI.

AT VENTE PÅ TUR :

Det er en vigtig social kompetence, at lære at kunne udskyde sine egne behov. Jeg vil gerne lære børnene at man ikke altid kan være i centrum og må give plads til andre. Derfor øver jeg at kunne dele legetøj og vente på tur.

ORD PÅ BARNETS OG EGNE INITIATIVER :

Jeg ser på børnenes initiativer og sætter ord på dem. Barnet skal føle sig set og forstået. Dette giver mig et billede af hvad der optager børnene og støtter deres selvværd og sproglige kompetencer. Desuden sætter jeg ord på mine egne initiativer for at gøre hverdagen forudsigelig. Jeg fortæller hvad jeg gør og forbereder dem på hvad der skal ske om lidt, samt hjælper dem med at afslutte, det vi er igang med. På den måde får børnene sat ord på den verden omkring dem og samtidig forståelse for den verden der omgiver dem.

Del siden